perjantai 13. tammikuuta 2017

Klikkaa Kivijalkaa

Kuvassa: Projektisihteeri Nadja Lauttakylän Rauta ja Taloudessa.

Tervetuloa kivijalkayritysten elämää, toimintaa ja ajankohtaisia asioita käsittelevän blogin pariin. Keskitymme erityisesti Huittisten, Kankaanpään, Loimaan ja Uudenkaupungin kivijalkatoiminnan pariin. Blogi on osa Kivijalka Kuntoon! -hankkeen toimintaa. Kirjoittajina toimivat hanke- ja kivijalkayrittäjien lisäksi mm. yrittäjä- ja kauppiasverkostojen toimijoita sekä kaupunkien elinkeinoihmisiä, jotka samalla toimivat hankkeen vahvoina yhteistyökumppaneina. Kaupunkien elinkeinotoimet pitävät kivijalkayrityksiä erittäin tärkeinä mm. alueiden elinvoiman ja vetovoiman kannalta.

Asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut viimeisinä vuosina dramaattisesti. Globaali verkkokauppa on kasvanut räjähdysmäisesti ja kaupan keskittyminen on osaltaan kurittanut perinteistä kivijalkamaailmaa. Toisaalta osa asiakkaista kaipaa enemmän sosiaalista kontaktia, tuotteiden hypistelyä, konkreettisia elämyksiä ja palvelua ostosten ohessa. Polarisaatiota on tapahtumassa tässäkin. Käyttäytymisen muutos koskee kaikkia; pääkaupunkiseudun sinkuista, maaseudun perhetalouksiin.

Kyse ei kuitenkaan ole puhtaasta kivijalan ja verkkokaupan välisestä kaksintaistelusta. Harvard Business Reviewn (lähde: https://hbr.org/2016/05/the-best-retailers-combine-bricks-and-clicks) mukaan asiakkaan hakevat tietoa, shoppailevat, ostavat jne. hyvin eri tavoin; yhdistelemällä verkkoa, erityisesti mobiilia ja käyntejä kivijalassa. Luovat kauppiaat käyttävät uutta teknologiaa hyväkseen esimerkiksi varastonhallinnan, markkinoinnin, maksujärjestelmien suhteen.

Perusasiat kuntoon 

Sain mahdollisuuden olla kuulemassa Googlen toimialajohtaja Hanna Kivelän ajatuksia ”Digitaalisuus muuttaa kaiken” seminaarissa Huittisissa. Kivelän mukaan yksi tärkeimmistä asioista kivijalkakaupassa on kuitenkin muistaa perusasiat. Pitää astua asiakkaan saappaisiin. Miten asiakas löytää liikkeemme, tuotteemme ja palvelumme? Miltä näytämme siellä? Mitä meistä puhutaan?

Kivelän mukaan ihmiset käyttävät koko ajan enemmän ja enemmän mobiilia; myös kivijalkaliikkeissä. Joidenkin tutkimusten mukaan koskettelemme omaa älypuhelintamme keskimäärin 150 kertaa päivässä. Digitaalisuus on todellakin osa arkeamme. Emme enää mene verkkoon, vaan elämme siellä.

Tulevaisuuteen 

Edellä mainittuihin sekä muihin markkinoinnillisiin haasteisiin pyrimme vastaamaan erilaisten koulutus- ja valmennustapahtumien kautta. Löydätte lisää niistä blogin ajankohtais-osiosta (linkki kys. sivuun). Hankkeen päätavoite on kivijalkatoimijoiden liiketaloudellisen osaamisen lisääminen hankepaikkakunnilla.

Olen ollut onnekkaassa asemassa ja päässyt tutustumaan sekä keskustelemaan erilaisten kivijalkayrittäjien kanssa Huittisissa, Kankaanpäässä, Loimaalla ja Uudessakaupungissa. Ilokseni voin todeta, että meillä on huipputyyppejä myymässä laadukkaita tavaroita ja palveluita kuluttajille näillä alueilla.

Kaupungeissa on vahvaa verkostoitumista tapahtunut ja tapahtumassa. Esimerkkejä on monia; Huittisten Hullu Yö on kauppiaiden kaksi kertaa vuodessa järjestämä, iloinen, odotettu markkinahuuma. Loimaan Kauppala järjestää alueella aktiivisesti erilaisia tapahtumia kuten Kauppojen Yö ja Rompeloimaa. Kankaanpäässä mm. torialuetta kehitetään vahvasti ja sen ympärille yrittäjät, yrittäjäjärjestö ja elinkeinoihmiset ovat kehitelleet erilaisia tapahtumia. 400-vuotias Uusikaupunki ja sen kivijalkayrittäjät ovat vahvasti verkottumassa syvemmin ja mm. yhteinen, sähköinen markkinapaikka on suunnitteilla.

Voin lämpimästi suositella kaikkia tutustumaan vielä paremmin ja shoppailemaan kivijalassa. Olen varma, että teitä palvellaan ja teette hyviä löytöjä!

Projektipäällikkö Mikko Lehtonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti